OOM DIRK

 Als je hobbykamer wat krapjes wordt om er nóg een poppenhuis te plaatsen dan zijn roomboxen/kijkkastjes vaak een uitkomst: er is altijd nog wel een stukje muur over waar je iets kunt hangen.
Deze keer toon ik je de leefruimte van Oom Dirk.

Oom Dirk, of zoals wij in het zuiden zeggen 'ome Dirk' was de oudste broer van mijn vader. Vanaf het moment dat ik dit Lundby popje zag vond ik dat hij enorm veel weg had van mijn oom. Mijn moeder beweert van niet, ze vindt dit popje een engerd maar mij breng je niet op een ander idee.Dus ik wilde graag een kastje maken rondom dit figuurtje. Iedere gelijkenis met mijn oom qua karakter loopt stuk ofschoon hij wel van een wijntje hield en van zijn kat. Hij was getrouwd en had twee kinderen.

Het is gewoon zo dat ik een aantal meubeltjes in mijn bezit had die mijn smaak niet vertegenwoordigen dus het idee om een huisje te maken voor een vrijgezelle 'horder' waarbij ik al dat wat klassieke spul een plaatsje kon geven. Het bureau heb ik overigens gekocht met dit kamertje in gedachten. Het is een Shackman, die zijn nogal kostbaar blijkbaar. Dat zei me verder niks maar de verkoper op een beurs in Houten vertelde me dat.


Om al m'n overbodige dingen in één ruimte te plaatsen, verzon ik een verhaaltje. Het leven van een oude man die zijn vrouw is kwijtgeraakt en het verlies niet makkelijk kan dragen. Dus heeft hij sinds haar heengaan niets meer weggegooid, dat zie je op de zolder. En hij heeft zich omringt met heel veel dieren zodat hij zich vooral niet eenzaam hoeft te voelen. Drie honden, twee cavia's, een kat, een papagaai en stiekem verstopt, als ongewenste gast, zit er ook nog ergens een muis.
Het is nog de bedoeling dat er een stapel oude kranten in de kamer komt te liggen. Misschien nog meer troep op de grond, zoals een echte horder beaamt maar op een of andere manier wil ik dat míjn oom Dirk niet aandoen. Respect voor de man.
Tafeltje-dekje komt bij hem langs voor het avondeten


Op zolder staan vrijwel alleen maar nutteloze dingen. (Even tussen jou en mij: heel veel Playmobil-accessoires die ik te leuk vind om weg te doen. Daar komt de horder in mij naar boven)
Een oud handtasje van zijn lieve vrouw, een amfoor van de vakantie uit Verweggistan, een kist met oude fietsonderdelen, een oude PC en een baby-matrasje.


Ik hoop dat jullie net zo van dit kastje genoten hebben als dat ik iedere dag doe. Oom Dirk is ook al járen geleden overleden, hij was een van mijn lievelingsooms, en op deze manier kan ik altijd weer even aan hem denken.




Reacties