DAKKAPEL

Waar was ik toch al die tijd?



Dat is een leuk verhaal. Tot nu toe had ik een hobbykamer van drie bij 3 meter. De oude slaapkamer van onze oudste dochter. En daar was ik erg blij mee. Maar met daarin verschillende kasten, een tafel, gereedschappen, een 3D printer en dan zeker veertien poppenhuizen, werd het allemaal wat te krap. "Zullen we van kamers ruilen" opperde ik, "Wij naar mijn hobbykamer en ik naar onze slaapkamer?" Maar de kastenwand zou daar moeten blijven staan en dan ging ik er uiteindelijk niet veel op vooruit. Met daarbij een hele wand minder om te gebruiken.

Een dakkapel dan?

Wij wonen sinds 1993 in ons huidige huis, een nieuwbouwwoning in Almere. Ofschoon een huis van 31 jaar in Almere daar eigenlijk al vintage is 😆. Een dwarskapwoning, hetgeen betekent dat ons dak niet aan de voor,- en achterkant afloopt maar naar opzij. Aan een kant een enorme hoogte en aan de andere kant al vrij snel laag. We maakten ooit een slaapkamer met dakraam aan de achterkant en aan de voorkant (waar de trap omhoog komt) staan de wasmachine, de diepvrieskast en lag alle troep opgeslagen. Toen beide dochters uit het ouderlijk huis waren vertrokken veranderde eigenlijk de hele zolder in opslag. Zo langzaamaan kwamen daar ook 'overbodige'  poppenhuisspullen te liggen.

Een dakkapel betekent niet alleen veel ruimte, veel licht, maar ook afscheid nemen. Van boeken, elpees, Barbies, Lego, kerstspullen, heel veel verf, spelletjes, oude tenten, babykleding, kindertekeningen, eerste briefjes "Stome Kitty". Moeilijk! Vooral voor mij.


Maar het lukte! Je wordt er steeds makkelijker in. Kringloopwinkel, milieustation, grof vuil. En ik deed het op mijn gemak, bewust afscheid nemen.

En zo arriveerden op 6 februari 2024 drie potige kerels in ons huis en begon het grote werk: het dak ging eraf!

Het waaide flink en toen rond 14 uur de hijskraan en enorme vrachtwagen met de dakkapel arriveerden was jet nog heel spannend om te zien hoe het gevaarte van ruim zeven meter omhoog werd getakeld! Ik had niet echt een voorstelling van hoe groot mijn nieuwe kamer zou gaan worden maar het is ENORM!




We hebben het gelijk af laten timmeren want ik ben misschien wel handig met miniaturen maar als het op 1:1 aankomt dan werkt het toch anders. Dus nu zijn we aan het afwerken. Mijn lief legt nieuw stopcontacten aan, er komen grote daglichtlampen. Ik ben aan het verven, egaliseren, ga behangen. Er komt een keukentje, de wasmachine blijft uiteraard boven maar hoe fijn is het om je penselen af te kunnen wassen in de ruimte waar je knutselt. En toen we besloten dat mijn PC nu ook maar naar boven moet, kwam ik op het idee om misschien ook workshops te gaan geven. En is ineens die enorme zolder mijn domein!! Het duurste verjaardagscadeau dat ik ooit kreeg!!

Dus je snapt de stilte hier. Niet alleen ben ik druk met klussen ook moet ik nu de inrichting regelen, plannen maken. En dat allemaal 1:1, dus moet ik rekening houden met buizen, leidingen, afvoeren. Iets dat je in poppenhuisland niet kent.


Naar Ikea, alles in elkaar zetten en dan last but not least: verhuizen.

Wat vind je van mijn plannetjes? Zou je het vervolg willen zien?




Reacties

  1. Geweldig plan en straks lekker veel ruimte voor al die mooie poppenhuizen ( ik kon alleen als anoniem reageren) Bettie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig maar hij zal snel weer vol raken hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten