Het proces van printen




Omdat ik zelf ooit een vertekenend beeld had van 3D printen, ik dacht dat je iets ontwierp en het na één druk op de knop geprint werd zoals het voorbeeld, laat ik je nu in versnelde stappen het proces zien.

Je begint met ontwerpen (of je downloadt een file van oa Thingiverse, maar zelf maken geeft echt meer voldoening).
Printen dat gebeurt, in mijn geval, met een draad van 1,75 mm die gloeiend heet wordt gemaakt, door een spuitmondje gaat en er als een draadje bijna zo dun als naaigaren uitkomt en waarmee de printer tekent. Je product wordt laagje voor laagje opgebouwd.
Een loei-heet, daardoor flexibel draadje kan niet zomaar ergens in de lucht getekend worden, het heeft geen ondersteuning en zakt door. Logisch.
Dus voeg je ondersteuning toe, die na het printen redelijk makkelijk verwijderd kan worden.


 
 

Aan de voorkant lijkt het nog wel wat maar als je de achterkant bekijkt zie je ontzettend veel, minuscule ondersteuning. De wat langere, aan de onderkant, breek je met je vinger af maar die kleintjes, helemaal bovenaan, daar word je niet blij van, geloof me.
Ik heb een schaartje uit het ziekenhuis, zo een die chirurgen gebruiken. Altijd scherp!
En een nagelknippertje met een puntje en een dunne priem en daarmee ga ik die restjes te lijf!
Duurde het printen vrijwel de hele nacht, het verwijderen van de ondersteuning duurt ook nog eens meer dan een uur!



Echt minder romantisch dan dat je dacht hè?
Maar wel mooi!!

Reacties