Wat? Is Lisa/Hanse/Carolines home geen Lundby?

Laten we voorop stellen dat ik de laatste ben die zich expert kan noemen op het gebied van 1:16 poppenhuizen
Maar laat ik delen wat ik weet.
Veel mensen denken dat alle 1:16 poppenhuizen van dezelfde fabriek komen, namelijk Lundby, maar dat is niet zo.
Zelf dacht ik lang dat Lisa en Hanse de namen waren binnen de productielijn van Lundby: foute veronderstelling :)
Laten we ons beperken tot de meest voorkomende Lundby: DE GOTHENBURG.
Ik kan daar heel geleerd over doen maar mijn info komt gewoon van de site van Lundby zelf: het startte in 1945 in Gothenburg in een wijk die Lundby heet. Daar werd een poppenhuisje met meubeltjes gemaakt voor een nichtje en dat bleek zo'n succes te zijn dat er drie jaar later een fabriek werd geopend.
Voor mij kenmerkt de Gothenburg zich door de trap die zich in de middelste ruimte beneden bevind en naar rechts gaat. De schuine opening naar de eerste etage komt uit in een soort van overloop waar zich een raam bevindt. Die ruimte is groot genoeg om er meubeltjes te plaatsen.
De badkamer van de Gothenburg bevindt zich aan de rechterkant onder die ruimte.
Gedurende de jaren hebben er vele soorten behang in het huis bevonden,in het begin plakte men gewoon behang, willekeurig, met een patroon dat klein genoeg was. Daardoor tref je vaak verschillende behangetjes aan
Later gingen alle huizen uit een bepaalde periode er precies hetzelfde uitzien met behang dat voor de gelegenheid ontworpen was.

 
 
 

 Economy-Lundby

 Er is ook nog een zogenaamde budget Lundby, een huis met een andere indeling, zonder trap en ook zonder koperdraden aan de achterkant dus ook geen stekkertjes. Ik durf er stiekem vanuit te gaan dat die in het verleden gemaakt is voor de kleinere beurs en het is van rond de jaren 60-70. Er zit overal verschillend behang in, soms zelfs drie soorten in een ruimte. Het frame is van hout, er zitten geen deuren in en geen vensters in de ramen.


Lundby Smaland

En er kwam 'n andere Lundby met vrijwel hetzelfde uiterlijk alleen een zelfbouw met afwijkende maten en erg veel plastic: de Smaland. Het werd geleverd als bouwpakket, de achterwanden zijn dubbel. Op de foto zie je er een met een balkon aan de zijkant, er zijn ook nog andere uitvoeringen.


 

Ondertussen in Denemarken, daar maakte een bedrijf tussen 1960 en 1980 de financieel meer bereikbare HANSE poppenhuizen. Voor een leuk artikel geschreven en aangevuld door vrouwen die ik inmiddels online ook aardig ken, verwijs ik je naar deze Engelstalige website.

Hanse lijkt heel er veel op Lundby maar is in spiegelbeeld uitgevoerd en heeft een vast balkon.

Kenmerkend voor Hanse is voor mij, als we weer naar de middelste ruimte kijken: de trap die links naar boven gaat. De muur waar die trap tegenaan staat is het vaakst behangen met retro bloemetjesbehang.
De buitenmuur bij het balkon heeft een plankenprintje.

En dan ineens verschijnt er vanuit een heel andere stad in Denemarken de LISA
Zo identiek aan Hanse dat je eigenlijk niet kan geloven dat het niet in dezelfde fabriek gemaakt werd!
Ook bij Lisa gaat de trap links naar boven. En die trap bevindt zich tegen een steentjes-muur. Steentjes bevinden zich ook op de muur bij het balkon.


Alledrie de types zoals hierboven beschreven hebben een schaal van 1:16.
En je zult toch verschillen aantreffen in de meubelgrootte.
Dat komt omdat Lundby heel lang 1:18 meubeltjes maakte en het 1;16 noemde en momenteel maken ze 1:16 en zeggen dat het 1:18 is. Hoe verwarrend kan het zin??


Dan zie ik nog regelmatig op tweedehands sites nog een leuk poppenhuis aangeprezen worden als een Lundby en dat is de Caroline home,een Engels merk gemaakt door Barton. Ook schaal 1:16
Mijn gok is dat iedereen gewoon blindelings Lundby typt omdat ze niet beter weten maar ook in de hoop zo beter te kunnen verkopen.
Het aparte van Carolines home is dat het van uit verschillende hoeken benaderd kan worden. De kamers zijn gedeeltelijk vanaf de zijkant bereikbaar.
Het is naar mijn mening wat vreemd behangen, echt buiten proporties.
De foto's hieronder leende ik van The Shopping Sherpa


Reacties

  1. .... leuk artikel over de 'verschillen' van de Scandinavische (Britse-) poppenhuizen .... Nuttig vooral, als je een extra etage aan wilt schaffen ....

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten